nickynaarazie.reismee.nl

Cultuurweek Nepal

Sinds een week ben ik in Kathmandu in Nepal. De afgelopen week deed ik mee aan de cultuurweek en volgende week begin ik aan het straathondenproject!

Vorige week zondag vloog ik van Bangkok naar Kathmandu. Dat is een redelijk korte vlucht, iets van 3 uur. In het vliegtuig zat ik naast een Nepalees meisje dat in Bangkok studeerde en terug naar huis ging voor de vakantie. Zij bereidde me wel een beetje voor op hoe Kathmandu is, maar alsnog was ik een beetje in shock toen ik met de taxi naar het vrijwilligershuis reed. De wegen zijn grotendeels onverhard, er is enorm veel verkeer, de huizen zijn nog steeds niet gerepareerd na de aardbeving, er lopen koeien en geiten over straat en overal hangt stof in de lucht. Het vrijwilligershuis was ook wel even wennen, je slaapt met 6 mensen op een kamer in stapelbedden en deelt met zijn twaalven een badkamer. Op de bovenste verdieping is er gelukkig best wel goede wifi en daar zitten mensen ook vaak in hun vrije tijd. Het is een heel gezellig huis met leuke mensen maar het is wel moeilijk dat je nooit een plekje voor jezelf hebt want er zijn altijd andere mensen. Maar als je muziek opzet en je je gewoon even afsluit is het wil prima.

De eerste dag van de cultuurweek was vooral les. Les over Nepal, het boeddhisme en hindoeïsme, de normen en waarden enzovoort. Na de lunch mochten we even de stad in. Dat was ook wel wennen. Je wordt meteen helemaal ondergedompeld in de Nepalese cultuur. Iedereen staart je ook heel erg na, maar gelukkig went dat ook.

De volgende dag hadden we Nepalese taalles! Nepalees lijkt echt totaal niet op een taal die ik ken dus het is best wel moeilijk om alles te onthouden. Eigenlijk het enige woord dat ik heb onthouden is Namaste, maar dat kent iedereen al ;)

'S middags gingen naar de Monkey Temple. Dat was niet heel anders dan in Thailand, het is gewoon een groot soort van eiland middenin de stad waar allemaal aapjes wonen. De aapjes waren wel veel liever dan in Thailand, ze bleven gewoon op afstand. Dat komt denk ik doordat er veel meer mensen in de tempel waren dus zijn ze waarschijnlijk meer gewend aan mensen. We mochten daar even rondkijken en ik heb wat souvenirs gekocht (nou ja, wat... echt heel veel).

Woensdag moesten we al om 7:00 opstaan en hadden we yogales. Dat was zeker leuk maar wel zwaar, veel stretchen enzo en ik ben niet heel lenig dus dat was wel moeilijk. Daarna gingen we naar het hondencentrum (waar ik volgende week ga werken) om de honden te vereren. Het was namelijk afgelopen week Light Festival en op woensdag vereren ze de hond en bedanken ze hem voor het bewaken van hun huizen etc. De honden kregen een bindi op hun hoofd en een bloemenkrans om hun nek. Er waren echt super veel honden, en sommigen waren er best wel slecht aan toe. Een paar waren heel dun en er was er 1 waarvan de hele hoofdhuid openlag, waarschijnlijk was hij aangereden door een auto. Maar door het zien van de honden kreeg ik wel heel veel zin om ze te helpen volgende week!

Na het hondencentrum gingen we naar de Boudanath Stupa met de bus. De bus is op zichzelf al een hele ervaring, er zijn namelijk geen vaste lijnen en geen bushaltes. Je houdt gewoon de bus aan, vraagt of hij naar jouw bestemming gaat en als je eruit wil roep je dat naar de chauffeur. Best wel ingewikkeld als toerist maar gelukkig hadden we een goede gids die alles voor ons regelde.

De Stupa is enorm groot, hij is 36 meter hoog en het hele gebied dat bij de stupa hoort is meer dan 1 hectare. Volgens de legende worden al je zonden vergeven als je een rondje om de stupa loopt dus zie je veel mensen dit ook doen. De Stupa is in de 14e eeuw gebouwd en was helemaal authentiek totdat hij in de aardbeving van 2015 ernstig beschadigd werd. Het bovenste deel moest helemaal vervangen worden maar gelukkig ziet de Stupa er nu weer zoals vanouds uit.

Donderdag moest iedereen uit de cultuurweek een presentatie over ons land geven. We waren maar met 4 mensen waarvan 2 uit Noorwegen, dus dat waren maar 3 presentaties. Het was wel leuk om over andere landen te horen, en zeker hoe groot de verschillen nog zijn tussen de landen ook al liggen ze allemaal in Europa.

Daarna mochten we onze lunch klaarmaken! We moesten roti met aardappelcurry maken. Het was niet heel moeilijk en superlekker dus echt een recept voor thuis! :)

Na de lunch gingen we naar 'Sleeping Bishnu'. Dat is een slapend standbeeld van Lord Bishnu, in een Hindoeïstische tempel. Omdat we geen hindoe zijn mochten we niet naar binnen. Dat vond ik wel apart want hindoes mogen wel alle boeddhistische tempels in, maar boeddhisten mogen hindoeïstische niet in.

Sleeping Bishnu is een standbeeld dat in het water ligt, maar niemand weet of hij drijft of dat hij vast zit aan de grond. Dat maakt het standbeeld extra mysterieus!

Daarna gingen we nog even naar de Local Market, maar het was daar zo ontzettend druk dat we daar maar een paar minuten bleven voordat we weer weggingen.

De laatste dag van de cultuurweek begon met een hike. Om 8 uur vertrokken we van huis. Het eerste deel liepen we door de stad en we zagen het landschap langzaam veranderen naar platteland. Het was echt supermooi en het is zo leuk om langs alle mensen te lopen, ze zeggen allemaal Namaste en ze lachen naar je, terwijl in Nederland mensen meestal gewoon wegkijken. Na ongeveer 2 uur lopen kwamen we bij de berg aan. Dat was wel even klimmen en nogal vermoeiend omdat het al rond de 25 graden was. Gelukkig was het niet een hele lange klim en het uitzicht was het zeker waard! Het was maar 1500 meter hoog maar je kon over de hele Kathmandu vallei kijken. Daarna moesten we weer 2 uur teruglopen, en toen was de cultuurweek alweer voorbij! We moesten een evaluatieformulier invullen en toen konden we de hele middag chillen. 'S avonds was de afsluiting van het Light Festival dus was er een groot feestmaal met alle vrijwilligers en de familie die het hier begeleidt. Dat was echt superleuk om mee te maken, en het eten was (zoals gewoonlijk) super lekker!

In het weekend gingen we naar Thamel, dat is een wijk speciaal voor toeristen. Je kan er ontzettend veel souvenirs kopen en lekker Westers eten. Dat is zeker een plek waar ik veel tijd ga doorbrengen!

Morgen begin ik aan het straathondenproject. Hoe het daar is horen jullie volgende week!

Joke

Wat maak je veel mee Nicky. Zo leer je een land toch echt beter kennen. Zoals de meeste mensen reizen blijft alles wat oppervlakkiger. Mooie hotels en wat verder weg van hetgeen er echt leeft. Leuk dat je het light festival hebt meegemaakt en je ook nog kookervaring opdoet. Het boeddhisme, hindoeïsme....Nepalese taalles, kortom een en al kennis die jij opdoet. Maar ook plezier met de andere bewoners. En last but not least ook weer .... leve de wifi, zo kan je contacten onderhouden. Succes met het verzorgen van de honden. Liefs Joke x

Carla Bobbert

Lieve Nicky
Ja ik had gisteren al geschreven op je blog nav het uitgebreide verslag van de cultuurweek en nu met de foto’s is allemaal zo bijzonder wat je meemaakt.
De grote witte Stupa met al die gebedsvlaggen. Heb je de boeddhisten ook hun boetedoening zien doen, languit op de grond en dan weer opstaan en dat rond de Stupa steeds herhalen. De wijk Thamel is heel leuk met al zijn winkeltjes en restaurantjes. Er was toen een lekker coffueshopje Pumpernickel met lekkere eigen gebakken broodjes en cappuccino. Uit Bhaktapur, het pottenbakkersstadje worden de artikelen geïmporteerd door 2 Nederlanders en verkocht in de Wereldwinkel. Ook bijzonder dat jij met de straathonden gaat werken en er nu een Light Festival was. Wat mankeert er aan die outfit van je? Toch prima! Veel plezier nu eerst met de hondjes. Liefs Carla

Ronald

Hallo Nicky,
Wat een belevenissen en in zo'n korte tijd, je mag je harde schijf in je hoofd wel uitbreiden.
Wel belangrijk dat je een goede aansluiting hebt met je medereisgenoten. Dan voel je je ook niet zo alleen. Maar gezien de foto's en selfies lukt dat prima. Met al je foto's leef je veel meer mee met wat je allemaal ziet en meemaakt.
Bij het gibbonproject had ik nog een paar vragen gesteld, kun je die nog beantwoorden?
Werken de gibbonopvangprojecten samen met andere dierentuinen?
En ik ben erg benieuwd hoe je dit allemaal ervaart, is het een beetje wat je je er op voorhand van verwachtte?
Zijn er veel houten paleizen verloren gegaan zoals op het Durbanplein?
Oh ja je houdt toch van knapperige pizza's? Bestaat "Dolce Vita" nog? Wellicht is er ondertussen een andere Italiaan.
Vind je al die kronkelstraatjes in het oude Kathmandu niet leuk met al z'n werkplaatsjes?
We genieten van je foto's en verslagen, hou vol!
liefs Ronald.