nickynaarazie.reismee.nl

Straathondenproject Nepal

Dit was alweer mijn derde week in Kathmandu. De laatste twee weken heb ik het straathondenproject gedaan.

Het straathondenproject vindt plaats in het KAT-centre, Kathmandu Animal Treatment Centre. KAT-centre vangt soms katten op maar voornamelijk honden. De meeste honden worden opgevangen omdat ze gewond zijn of verzwakt, maar er worden ook puppy's opgevangen omdat ze, als ze geen moeder meer hebben, zouden overlijden zonder hulp want ze hebben de melk van de moeder nodig. Ook zijn er honden die er worden opgevangen omdat ze gecastreerd/gesteriliseerd gaan worden. KAT-centre wil namelijk het aantal straathonden in Kathmandu beperken en aangezien honden als ze niet geholpen worden elk jaar ongeveer kinderen krijgen is dat wel nodig.

Er is ruimte in het KAT-centre voor ongeveer 30 honden en toen ik er was waren er ongeveer 25. Aan het eind waren er ook nog eens 7 puppy's. Alle honden kunnen geadopteerd worden en er worden ook zeker wat geadopteerd, eentje gaat bijvoorbeeld naar Zweden en een ander gaat naar Duitsland. Helaas worden de meeste honden niet geadopteerd en weer op straat gezet.

Eigenlijk was het enige wat ik de hele dag deed de honden uitlaten. Soms poepen ze in hun kooi dus dan moet ik dat schoonmaken en als ik 's ochtends op tijd ben help ik met voeren (rijst met kip). Best wel chill werk dus!

De honden zijn allemaal superlief. Ik was in het begin een beetje voorzichtig omdat het wel straathonden zijn en ze dus onvoorspelbaar kunnen zijn. Maar hoewel sommige honden niet naar elkaar lief zijn, zijn ze eigenlijk allemaal heel lief naar mensen. Ze zijn braaf aan de lijn en worden graag aangehaald.

De meeste honden in KAT-centre zijn gezond maar verzwakt. Er zijn er een paar heel dun en een paar zijn heel ziek. Zo was er bijvoorbeeld 1 met uitgezaaide kanker. De chemo sloeg niet aan en hij at al dagen niet dus waarschijnlijk gaat hij overlijden. Gelukkig heb ik in de 2 weken dat ik daar was maar 1 hond zien overlijden. De meeste honden sterken weer aan en worden gezond terug op straat gezet.

De mensen die in het KAT-centre werken zijn heel lief. Om 11 uur roepen ze de vrijwilligers voor een lekker kopje thee en om 13:00 eten we met z'n allen dal baht, het traditionele Nepalese gerecht. Superlekker altijd!

Soms heb ik wel het idee dat het niet heel professioneel is allemaal. Er is niet echt een baas en ze hebben niet enorm veel verstand van honden. Zo geven ze de puppy's bijvoorbeeld net zoals de grote honden 2x per dag eten, terwijl ze veel vaker moeten eten. Daardoor waren de puppy's na een paar weken nog steeds dun.

En er wordt een nieuw KAT-centre gebouwd omdat ze uit de huidige worden gezet (de huurperiode loopt af) wat in december af moet zijn, maar ze zijn nu nog steeds bezig met de fundering leggen. Dat gaat dus wel wat langer duren!

Morgen vertrek ik naar Pokhara en maandag begin ik aan de Annapurna Basecamp trek. Dan heb ik niet veel wifi dus het verslag komt later. Tot later!!

Liefs Nicky

Reacties

Reacties

Rosalin

Lieve Nicky, fijn dat je zo’n leuke tijd met de honden hebt gehad! Hopelijk wordt er toch snel een nieuw KAT-cente gebouwd anders zou het jammer zijn voor al die honden die nu liefdevol worden opgevangen. Heel veel plezier met de Annapurna trek. Schijnt wel echt wen beetje bikkelen te zijn, maar je bent een bikkeltje dus dat gaat jou zeker goed af. Veel liefs en een dikke zoen, Rosalin❤️

Mieke

Lieve schat,
Fijn dat je je steentje hebt kunnen bijdragen, zal een goed gevoel geven. Lijkt me moeilijk om te zien dat een dier ziek is of overleden is, gelukkig gebeurt dat niet zo vaak. Ik wens je heel veel plezier met de Annapurna trek. Geniet ervan! Hou van je!
Dikke kus, mama xoxo

Joke

Ha lieve Nicky, wat fijn dat je iets hebt kunnen betekenen voor al die lieve honden. Jammer dat het niet allemaal zo georganiseerd gaat, maar liever dit dan helemaal niets. Goed werk hoor! Ik wens je een fantastische trek, veel plezier en al weer een mooie ervaring. Wij lezen met plezier je verslag en beseffen dan nog maar voor een klein beetje wat je allemaal meemaakt. Top!! Geniet maar lekker. Liefs en xxx Joke

Ronald en Carla

Lieve Nicky
Weer een bijzonder verslag van je over de zorg voor de straathonden. Wat geweldig dat je wat voor deze dieren kunt betekenen. Dat zal je wel een voldaan gevoel geven! In die korte tijd heb je heel wat bijzondere ervaringen opgedaan!
En dan nu even met de trek genieten van de prachtige natuur daar in de bergen! Hoe vind je Pokhara gezellig? En op het meer varen is ook een belevenis. Hoeveel dagen is de trek en ga je daarna nog opbouwwerk doen? En fijn voor je dat zulke aardige mensen om je heen hebt. En heerlijk genieten van het lekkere Nepalese eten! Een dikke knuffel van ons ?❤️

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active