nickynaarazie.reismee.nl

Siam cultuurweek dag 4-5 + weekend Bangkok

Donderdag en vrijdag waren de laatste 2 dagen van de cultuurweek. Donderdag begonnen we met wat korte bezoekjes aan lokale projecten, opgezet door de koningin van Thailand om werk te verschaffen. Ze maken daar bijvoorbeeld kleding of beeldjes.

Daarna gingen we langs bij een school waar we een uur les moesten geven. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan want de kinderen luisterden nauwelijks en konden bijna geen Engels. Uiteindelijk hebben we geprobeerd ze te leren klokkijken, wat een beetje is gelukt.

'S middags bezochten we wat tempels, waaronder een tempel met de grootste liggende boeddha van Thailand.

Daarna, in de avond, gingen we naar een winkelcentrum met oa de Tesco om wat Westerse spullen te kopen. Helaas begon het een kwartier voordat we weg zouden gaan heel hard te regenen en daarna ook te onweren, waardoor we later weg moesten en de stroom uitviel. Dat laatste was vooral jammer want ik wilde heel graag pizza kopen in het winkelcentrum maar door de stroomuitval deden de ovens het niet en kon dat dus niet. Gelukkig konden we wel andere boodschappen doen en toen we terugkwamen deed de stroom het weer.

Vrijdag gingen we weer langs een tempel, deze keer met de grootste boeddha van Thailand. Ook was hier in een tempel het lichaam te zien van een monnik die 16 jaar eerder was overleden en om de een of andere reden voor iedereen te zien wilde zijn.

In de middag gingen we langs de Monkey Temple in Lopburi. Dat is een soort eiland met een tempel erop middenin de stad, waar honderden apen op leven. De apen komen zelfs van het eiland af en lopen over de straat, klimmen op auto's en zitten op de omliggende huizen. Het was wel een beetje eng om naar ze toe te gaan omdat ze met zo veel zijn en omdat we verhalen hadden gehoord dat ze best wel agressief konden zijn (op je springen, bijten etc.). Maar gelukkig bleven ze weg en konden we rustig rondlopen.

En dat was alweer het einde van de cultuurweek!

Vrijdagmiddag vertrok ik naar Bangkok met wat mensen uit het huis voor het weekend. Zaterdag hebben we een boottocht gedaan langs de Floating Market, en daarna hebben we rondgelopen op Cha(...) Market waar we heel veel souvenirs hebben gekocht. De volgende dag, zondag, waren we van plan naar de Golden Palace te gaan. Maar precies op de dag dat wij wilden gaan was er natuurlijks iets aan de hand: duizenden mensen liepen in het zwartgekleed over straat, en de Golden Palace was afgesloten. Wat er nou precies aan de hand was weten we niet want het was niet zijn sterfdag of geboortedag maar misschien was het gewoon iets wat elke zaterdag gebeurde omdat Thailand nog in een jaar van rouw zit na zijn overlijden.

Omdat we niet naar de Golden Palace konden gingen we naar Wat Pho, een plek waar meerdere tempels stonden en een heleboel boeddha's. Daar hebben we de hele middag rondgelopen, totdat we de bus terug naar Singburi namen.

Daar moest ik al meteen weer inpakken, want om 21:30 moest ik naar de bushalte om naar het Gibbon-project in Mae Sot te gaan!

Meer daarover de volgende keer :)

Liefs Nicky

Nicole

Ha lieve Nicky,

Heel leuk om je belevenissen te kunnen volgen! Wat zal het wennen zijn. Maar, als ik het zo lees, lukt het je aardig goed. Lekker druk programma achter de rug en inmiddels zit je op het plekje waar je de komende tijd zal blijven. Hoop dat de apen je het niet te lastig maken?.
Heel veel plezier.

Liefs,
Nicole, Yuri, Lolah en Mabel

Rosalin

Hi Nicky, een prachtig begin van jouw drie maanden in het buitenland. En fijn dat je ook al leuke mensen hebt ontmoet. Misschien nu wel even genoeg tempels gezien? Op naar de aapjes. Zorg maar goed voor die boefjes. Veel liefs Rosalin?